Beachflaggor används främst för att marknadsföra ett företag och för att synas så mycket som möjligt, men kan även användas på andra sätt, t.ex. för att visa var man finns någonstans. I många större städer (men även i mindre) kan affärer och butiker ligga fruktansvärt tätt och ibland varvas butiksentréer med vanliga trappuppgångar. Du har säkerligen själv varit med om att försöka hitta en ingång till en affär som du vill besöka, men tampats med den ena porten efter den andra tvärgatan, utan att faktiskt hitta fram.

Genom att ställa en beachflagga utanför ingången till butiken eller företaget kommer kunderna snabbt att se var man ska gå in. Ju enklare det är att hitta till ett företag, desto mer positiva kommer kunderna att känna sig gentemot er. Då beachflaggor sällan är mindre än 2 meter så räcker det oftast med en flagga i denna storlek, men ligger butiken på en väldigt aktiv och ständigt flödande gatan kan det vara bättre att satsa på en flagga som är så stor att den inte kan täckas av havet av människor som är på språng. Det kan vara bra att kolla upp om det krävs något specifikt tillstånd för att använda sig av en större beachflagga på en gata som ständigt är befolkad.

Här är det extra viktigt att man tänker på utformningen och designen på sin flagga. Färgerna bör symbolisera och avspegla företaget, t.ex. genom att man använder sig av de mest utmärkande färgerna i sin företagslogga. Det är nämligen inte ovanligt att människor känner igen färger och symboler snabbare än namn och på så sätt kan man förenkla det ytterligare för sina kunder. En helt vit flagga med en text i neutral färg kommer inte synas på samma sätt, så var inte rädd för att ta i och låt er beachflagga visa vägen till ingången.